Chunking

Je kortetermijngeheugen heeft een beperkte capaciteit. Het kan informatie maximaal 30-40 seconden vasthouden. Jongeren tot ca. 14 jaar oud, kan 3-7 verschillende onderwerpen tegelijkertijd onthouden en verwerken. Vanaf de leeftijd van 14 jaar neemt dit toe tot 5-9 gelijktijdige proefpersonen in het kortetermijngeheugen. Dus… wat kun je doen om meer en beter te onthouden?

piJe kunt chunks maken en gebruiken, wat blokken betekent, dus een chunk betekent een blok informatie dat je onthoudt en waarmee je werkt, alsof het een enkel element is.
Chunking komt van nature voor. Bijvoorbeeld: het woord “pythagoras” doet je waarschijnlijk denken aan de stelling van Pythagoras (a2 + b2 = c2), inclusief alles wat je erover weet – als je er wat tijd aan besteedt, zul je je realiseren dat je er eigenlijk veel meer over weet dan je misschien beseft.
Chunking gaat ervan uit dat je onderwerpen bewust groepeert en er een gemene deler voor vindt, zodat je het als één concept kunt onthouden en ermee kunt werken. Het voordeel van het zelf ontdekken van zo’n gemene deler, is dat je dat begrip zelf bezit en dat je het veel beter onthoudt.

Methode:
Maak een structuur van wat je wilt leren – je kunt b.v. gebruik een mindmap, notitie met twee kolommen of een top-down grafiek waarin u naar beneden specificeert en naar boven generaliseert.

Voorbeeld:
Als je de eerste tien decimale getallen van π wilt onthouden, kun je in plaats van een-vier-een-vijf-negen-twee-zes-vijf-drie-vijf (wat 10 eenheden is) denken veertien, vijftien, tweeënnegentig, vijfenzestig, vijfendertig (dat is 5 eenheden).

Trouwens:
Marisca Milikowski en Jan Elshout schreven een interessant proefschrift over het onthouden van getallen tussen 0 en 100. Er zou een verschil zijn tussen enkelcijferige getallen, de getallen 10-19, dubbele getallen (33, 44, 55, enz.), getallen uit de tafels van vermenigvuldiging (49, 56 , 73, etc.) en de andere getallen. De laatste groep is het moeilijkst te onthouden en te gebruiken. U vindt het proefschrift hier: http://rekencentrale.nl /…/What_makes_a_number_easy.pdf